Hjemmearbejdsplads – hvem betaler?
Det er ikke gratis at udstyre en hjemmearbejdsplads. Du skal som minimum have et bord og en stol – og dertil kommer måske opbevaring, belysning, stoleunderlag og ergonomisk tilbehør som f.eks. en laptop stand eller et eksternt tastatur.
Det store spørgsmål er: Hvem skal betale for hjemmearbejdspladsen?
Det siger arbejdsmiljøloven om forsvarlige hjemmearbejdspladser
Når du læser Arbejdsmiljøloven, kan det føles, som om der opstår flere spørgsmål end svar. Du støder tidligt på denne formulering: “Arbejdsgiveren skal sørge for, og den ansatte skal medvirke til, at arbejdsforholdene i hjemmet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.”
For det første: Hvad betyder det, at arbejdsforholdene er sikkerheds-og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige? I dette tilfælde finder vi svaret lidt længere nede i beskrivelsen hos Arbejdstilsynet: “Hjemmearbejdspladsen skal have passende inventar, så arbejdet kan udføres forsvarligt. Det betyder bl.a., at inventaret skal passe til den ansatte, der bruger det.”
Aha. Arbejdsgiveren skal altså sørge for, at inventaret overholder Arbejdsmiljøloven. Det leder os til vores næste spørgsmål – hvad betyder det egentlig, at arbejdsgiver skal “sørge for” inventar?
Arbejdsgiver er ikke forpligtet til at betale for hjemmekontor
Den vigtigste pointe i denne sammenhæng er, at arbejdsgiveren ikke er forpligtet til at betale for din hjemmearbejdsplads. Overordnet set kan man tale om tre forskellige finansieringsmåder: Privatkøb, firmakøb og køb gennem bruttolønsordning.
Firmakøb
Ved et firmakøb har virksomheden alle udgifter til kontormøbler til hjemmekontoret og stiller møblerne til rådighed for medarbejderne.
Privatkøb
Her anskaffer medarbejderen selv inventar til hjemmearbejdspladsen. Medarbejderen vil sjældent få fradrag for omkostninger til hjemme- arbejdspladsen, da det oftest bliver anset som en privat udgift.
Bruttolønsordning
Ordningen er et alternativ for medarbejderen, hvis arbejdsgiver ikke stiller hjemmearbejdsplads til rådighed. Med en bruttolønsordning går medarbejderen ned i løn i en periode og betaler dermed af på møblerne. Det giver store fordele til både virksomhed og medarbejdere – læs meget mere om bruttolønsordningen her.
Snak med din arbejdsgiver om en hjemmearbejdsplads
Den lidt diffuse formulering om, at arbejdsgiveren skal “sørge for” forsvarlige arbejdsforhold i hjemmet er årsag til, at udgiften ikke uden videre kan pålægges arbejdsgiveren.
Det er dog stadig din arbejdsgivers ansvar at hjælpe med at finde en løsning, så tag en snak med vedkommende om dit hjemmekontor. Du kan evt. finde hjælp til at tage snakken i vores oversigt over fordele for arbejdsgiver ved en bruttolønsordning.
Tak, fordi du læste artiklen Hjemmearbejdsplads – hvem betaler?